środa, 20 lipca 2016

Projektowanie łożysk - występujące obciążenia

Projektowanie łożysk - występujące obciążenia


Autor: Martino Mistrz


Dobór łożyska należy przeprowadzić mając na uwadze obciążenia, jakie będą występować w układzie łożyskowym. Warto przypomnieć, że dzielą się one na: obciążenia statyczne, obciążenia dynamiczne, prędkość obrotową.


Obciążenia statyczne

Nośność statyczna występuje wtedy, gdy łożysko nie wykonuje żadnego ruchu, bądź ruch ten jest bardzo ograniczony. Można również przyjąć, że nośność statyczną należy uwzględnić w przypadku krótkotrwałych silnych obciążeń o charakterze udarowym. Podczas obciążenia statycznego łożyska, sprawdza się czy jego nośność jest wystarczająca, najczęściej odbywa się to za pomocą obliczeń teoretycznych, w których wykorzystuje się tabelaryczne dane podane przez producenta. Łożyska, które charakteryzować się mają cichą oraz lekką pracą powinny charakteryzować się wysokim współczynnikiem obciążenia statycznego, w innym wypadku, wartości te nie są aż tak ważne.

Obciążenia dynamiczne

Obciążenia dynamiczne oraz ich wartości w głównej mierze wpływają na trwałość łożyska. Zakłada się, że to właśnie z ich powodu powstaje zmęczenie materiału, które prowadzi do zużycia się układu łożyskowego. W zależności od parametrów, możliwe jest wyznaczenie trwałości łożyska w godzinach pracy lub przebytych kilometrach (tzw. przebieg). W przypadku gdy łożysko nie wykonuje obrotu, a jedynie oscyluje w okolicach położenia środkowego, wylicza się wartość cykli.

Prędkość obrotowa

Prędkość obrotowa łożyska ograniczona jest przez dwa podstawowe czynniki: wytrzymałość mechaniczną oraz wytrzymałość termiczną. Temperatura pracy łożyska zależna jest od trzech rzeczy:

- materiału z jakiego jest ono wykonane,

- użytego środka smarnego,

- dokładności wykonania.

Prędkość obrotowa nominalna, podawana przez producentów łożysk, określa optymalną prędkość pracy łożyska podczas której ilość wytwarzanego ciepła równa się ilości ciepła, które może zostać wydzielone z łożyska. Wartości te dotyczą pierścienia wewnętrznego. W przypadku występowania większego obciążenia, zwiększeniu ulega tarcie, a co za tym idzie wartości wytwarzanych temperatur, z tego powodu zaleca się obniżenie prędkości obrotowej do wartości uprzednio wyliczonej za pomocą odpowiednich wzorów bądź gotowych kalkulatorów dostępnych na stronach internetowych każdego z producentów. Prędkości wyższe od nominalnej mogą być osiągane wyłącznie w przypadku:

- zastosowania dodatkowego chłodzenia,

- wykorzystania łożyska o większym luzie,

- miejsca osadzeń łożyska wykonane będą z wyższą aniżeli przewiduje procedura dokładnością.


http://bearing.pl/ - Wszystko na temat łożysk.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz